درهم درهم .

درهم

کاخ غرق شده در قلب استانبول فوق العاده است

جاهایی وجود دارند که با زیبایی خود مسحور و شگفت زده می شوند که ناگهان در برابر چشمان کسانی که گویی با جادو به آنها نگاه می کنند خود را نشان می دهد و نفس شما را بند می آورد. آنها همان کسانی هستند که ما را دعوت می کنند تا از سراسر جهان دور و دراز عبور کنیم تا همه شگفتی های متعلق به آنها را کشف کنیم.
با این حال، همه زیبایی های کره زمین، حداقل در نگاه اول، چندان قابل مشاهده نیستند. در واقع برخی هستند که دقیقاً زیر پای ما زندگی می کنند، گویی توسط زمین محافظت می شوند که ما مانند گنجی گرانبها روی آن قدم می گذاریم.
و این در مورد ساختمان فوق العاده ای است که در قلب استانبول زندگی می کند. نام آن Yerebatan Sarnici است که در زبان ترکی به معنی قصر بلعیده شده است و یکی از خارق‌العاده‌ترین و پربازدیدترین بناهای تاریخی استانبول است. بیا با هم بفهمیم

Yerebatan Sarnici، قصر بلعیده شده

کاخ بلعیده شده، معروف به Basilica Cisterna، یک جواهر معماری با ریشه های باستانی است، ساختمانی به همان اندازه که جذاب است و توجه و کنجکاوی مسافران از سراسر جهان را به خود جلب می کند. این مکان در منطقه فاتح، در محله سلطان احمد و نه چندان دور از دیگر بناهای تاریخی شهر، یک شگفتی واقعی است که باید کشف کرد.
این یک آب انبار زیرزمینی، بزرگترین در کل شهر است که در قرن چهارم توسط امپراتور کنستانتین ساخته شد و سپس در سال 532 با اراده ژوستینیانوس در طول امپراتوری روم شرقی بزرگ شد. این آب انبار با طول 143 متر و عرض 70 متر برای خدمت به ساختمان های بزرگ منطقه ساخته شده است.

قرن ها به هدف خود عمل کرد تا اینکه در قرون وسطی به کلی فراموش شد. این مسافر و باستان شناس هلندی P. Gylliusun بود که برای کاوش در ویرانه های بیزانس به اینجا رسید و به طور اتفاقی آن را در سال 1550 دوباره کشف کرد و به شدت مجذوب این بنا شد، به طوری که مطالعه آن را انتخاب کرد. به لطف شهادت او بود که سلطان احمد سوم این آب انبار را بازسازی کرد و به شکوه سابق خود رساند.

مرمت دوم در اوایل دهه 1900 انجام شد و به این ترتیب کاخ Yerebatan Sarnici به یک مقصد گردشگری و همچنین یکی از نمادین ترین بناهای تاریخی در کل شهر تبدیل شد.

داخل آب انبار بازیلیکا

بازدید از کلیسای سیسترنا به ما امکان می دهد دنیای زیرزمینی واقعا شگفت انگیزی را کشف کنیم که از مجسمه های مدفون، ستون ها و شگفتی های معماری تشکیل شده است.

در واقع در فضای بزرگ آب انبار باستانی، 336 ستون در ردیف های متناوب می پیچند و به سمت سقف با ارتفاع 9 متر اوج می گیرند. ویژگی‌های سرستون‌ها یادآور سبک‌های یونی و کورنتی است، اما ستون‌های دوریک نیز وجود دارند که به قدیمی‌ترین سبک معماری یونان اشاره دارند.

در داخل کاخ بلعیده شده می توان دو سر غول پیکر مدوسا را پیدا کرد که پایه ستون ها را تشکیل می دهند. به گفته کارشناسان، این دو مجسمه مستقیماً از طاق یادبود فروم ساخته شده توسط امپراتور کنستانتین اول می آیند. این نظریه همچنین با این واقعیت تأیید می شود که بسیاری از مواد مورد استفاده برای ساخت مخزن، عناصری هستند که دوباره استفاده می شوند.

بازسازی‌های این آب انبار منشا آن را بدون تغییر نگه داشته است، تا جایی که کف آن توسط لایه‌ای از آب پوشانده شده است که در آن ماهی‌های متعددی زندگی می‌کنند.

عناصر معماری و محیط زیرزمینی به طور کلی فضایی فوق‌العاده تحسین‌برانگیز را بازسازی می‌کنند، به همین دلیل است که امروزه کاخ بلعیده شده یکی از مکان‌های پر رفت و آمد مسافرانی است که به استانبول می‌رسند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۴:۱۷ توسط:bashir موضوع: نظرات (0)